بخش اول آموزش کنترل پروژه های عمرانی با MSP در شهرعمران  به تعریف پروژه و مثلث پروژه را تعریف نمودیم در این بخش اضلاع این مثلث (زمان، هزینه، حوزه) می پردازیم.

1- مدیریت محدودیت های پروژه(زمان، هزینه، حوزه)

مدیریت پروژه در واقع ایجاد تعادل بین سه ضلع مثلث است زیرا این سه ضلع با هم ارتباط دارند و با تغییر یکی از آنها لااقل یک ضلع دیگر آن نیز تغییر خواهد کرد.

1-1- زمان

اگر مدت زمان پروژه را کاهش دهیم مجبور به افزایش منابع می شویم تا در مدت زمان مشخص شده پروژه به اتمام برسد و شکل (2) گویای همین مطلب است.

شکل(2)- کاهش زمان انجام پروژه

2-1- هزینه ( بودجه)

اگر هزینه (بودجه) پروژه کم شد، آنگاه انجام پروژه خود به خود به زمان بیشتری نیاز دارد زیرا توانایی آن را ندارید که برای منابع بیشتری یا منابهعی با همان کیفیت پول پرداخت کنید. اگر نتوان زمان پروژه را افزایش داد بایستی منابع را کاهش دهید مثلا تعدیل نیرو کنید. زیرا منابع کمتر هرگز نمی توانند تمام کاری را که برنلمه ریزی کرده اید، در همان مقدار زمانی که فرصت دارید انجام دهند. شکل (3) تاثیر تغییر هزینه بر روی پروژه را نشان می دهد.

شکل(3)- تغییر بودجه پروژه

3-1- حوزه پروژه

اگر حوزه پروژه زیاد شود، به زمان و یا منابع (به خصوص بوجه) بیشتری نیاز دارید. اگر بعد از این که کار روی پروژه را شروع کردید، حوزه زیاد شود، آن را خزش حوزه می گویند. در پروژه های عمرانی افزایش 25 درصد و یا تعریف پروژه جدید در کنار آن پروژه می تواند به عنوان خزش پروژه تعریف شود. شکل (4) تاثیر تغییر حوزه بر روی پروژه را نشان می دهد.

شکل(4)-اثر تغییر حوزه بر روی پروژه

4- آشنایی با استاندارد مدیریت جهانی (PMBOK)

این استاندارد به نام پیکره مدیریت پروژه یا گسترش مدیریت پروژه نامیده می شود. این استاندارد با استفاده از گروه های فرآیندی 5 گانه دانش های 10 گانه مدیریت پروژه را در هر یک از آن گروه ها با جزئیات مشخص نموده و وظایف آنها را تعیین کرده است. شکل (5) فرایند 5گانه را بیان نموده است. این فرایند ها عبازتند از

1- فرآیند آغازین: فرایندی که در آن توجیه پذیری پروژه بررسی می گردد.

2- فرآیند برنامه ریزی: برنامه اجرایی پروژه در این فرآیند انجام می شود

3- فرآیند اجرایی: پروژه شروع به اجرا می شود.

4- فرآیند های کنترلی: کنترل اجرای صحیح پروژه و طبق برنامه بودن آن کنترل می گردد.

5- فرآیند پایانی: فرآیند تحویل پروژه و تعمیر و نگهداری پروژه اجرا شده انجام می گردد.

در تمام این 5 فرآیند، نیاز به دخالت دادن 10 حوزه دانش که شامل 4 حوزه دانش اصلی ( شامل : هزینه، زمان، مدیریت محدود) و 6 دانش تسهیل کننده(شامل: مدیریت منابع انسانی، مدیریت ارتباطات، مدیریت ریسک، مدیریت تدارکات، مدیریت ذینفعان و دانش مدیریت یکپارچه) است.

 شکل(5)- فرایند 5گانه مدیریت پروژه

1-4- نتیجه گیری کلی:

زمان، هزینه و حوزه سه عنصر اصلی هر پروژه هستند. برای این که یک مدیر پروژه موفق باشید باید تا حدی از نحوه و میزان تاثیر هر یک از این سه عنصر روی پروژه مطلع باشید. اطلاع کافی از روند 5 فرآیند و تسلط بر 10 دانش مدیریتی و تاثیر هر یک از آنها بر روی یکدیگر، در حقیقت ابزاری برای مدیریت عالی در تمام پروژه ها است.