شهر عمران  معرفی کننده جدید ترین فناوری، مصالح نوین در مهندسی عمران است که با استفاده از این مواد می توان ساختمانی سبک و ایمن و بهینه شده ساخت.

فوم چوب و اسفنج فلزی - آیا می توان آنها را ترکیب کرد؟

این سؤالی بود که کارشناسان انستیتوی تحقیقاتی چوب Fraunhofer ، به آن پاسخ می دهد - دانشمندان موسسه Fraunhofer برای این موضوع به پرداختند. این دو ماده متضاد از لحاظ تغییر شکل (ترد و انعطاف پذیر) در ترکیب جدید و نوآورانه به یک ماده با قابلیت انعطاف پذیری عالی رسیدند.

امروزه پایداری جنبه اصلی در زمان تولید مواد جدید در نظر گرفته می شود ، که در آن تمرکز اصلی این نوآوری جدید روی مواد مورد استفاده از منابع تجدید پذیر بود تا محصول در پایان عمر خود قابل بازیافت باشد. محققان موسسه تحقیقات چوب Fraunhofer ، WKI در حال ساخت فوم های چوبی هستند که کاملاً از چوب ساخته شده اند. خاصیت چسب طبیعی چوب باعث چسبندگی چسب های مصنوعی می شود. از نظر زیست محیطی ، این امر باعث می شود فوم های چوبی برای طیف گسترده ای از برنامه ها ، به عنوان مثال به عنوان ماده اصلی برای ساخت و سازهای سبک و پنل های ساندویچ سبک ، مواد بسته بندی ، یا عایق حرارتی یا عایق صوتی ایده آل شوند.

به منظور گسترش طیف وسیعی از کاربرد فوم چوب ، گروهی از محققان موسسه Fraunhofer به سرپرستی دکتر Frauke Bunzel از Fraunhofer WKI یک هیبرید فوم از جنس فلز ایجاد کردند که خواص فوم چوب و اسفنج فلزی را یکی می کند. در جریان این پروژه ، آنها اصول ساخت کامپوزیت را شرح داده و خصوصیات اصلی آن را تعیین کردند و باعث طبقه بندی آن در رابطه با سایر مواد شدند. در پروژه های پیگیری ، محققان خواص کامپوزیت را به برنامه های انتخابی اختصاص می دهند. "به عنوان مثال ، تقویت فوم چوب با اسکلت فلزی ، می تواند به طور قابل توجهی مقاومت خمش را افزایش دهد." در مورد فوم HoMe ، مقاومت خمشی هیبرید حتی از دو مؤلفه آن نیز بیشتر است. دکتر بونزل توضیح می دهد: "این امر آن را به عنوان ماده اصلی ایده آل برای ساندویچ پانل یا به عنوان یک ماده نیمه تمام سبک وزن معرفی می کند." مزیت دیگر این است که بر خلاف فوم چوب ، اسفنج فلزی می تواند هادی الکتریسیته باشد. از خواص برجسته کف چوب میزان جذب زیاد صدا و هدایت حرارتی کم آن است و آن را به عنوان یک ماده عایق عالی ساخته است. ترکیب اسفنج فلزی و فوم چوب ، یک ماده ترکیبی سبک وزن با عملکرد بالاتر ایجاد می کند ، ماده ای که می تواند برای مؤلفه هایی که تقویت و جذب صدا را دارند ، مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین ، این مواد برای استفاده در صنعت خودرو ، به عنوان مثال ، تقویت کننده آکوستیک تقویت شده در محفظه های موتور یا صفحه های کف مناسب باشد.

چگونه کف چوب را درون اسفنج فلزی قرار می دهند؟

فقط قرار دادن فوم های چوبی و فلزی در یک کاسه و مخلوط کردن آنها نمی توان این کار را انجام داد بلکه آن را در فرایند ریخته گری تولید می کنند. در نتیجه  ساختار فلزی مانند سلول اسفنجی که دارای حفره های بسیار ریز است به وجود می آید. در حال حاضر ، این اسفنج فلزی در صفحه هایی با اندازه 250 میلی متر در 250 میلی متر در 30 میلی متر تولید می شود.