اطلاع از فناوری های نوین و روز مهندسی عمران یکی از ویژگی های مهندس کاردان و باتجربه است  سایت شهر عمران  اطلاعات روز در این زمینه را در اختیار جامعه مهندسی می گذارد.

1- آسفالت سبز

در دهه 1960، پژوهشگران موفق شدند با استفاده از لاستیک های بازیافتی که عمدتا از لاستیک های اتومبیل بود را به عنوان مخلوط که باعث بهبود کیفیت ، کاهش هزینه های مواد ساخت آسفالت می شد و همچنین باعث کاهش ضایعات دفن زباله می شود را بعنوان مواد افزودنی در آسفالت استفاده کردند. در سالهای اخیر ، استفاده از بطری های بازیافت شده و سایر پلاستیکهای یکبار مصرف در آسفالت گسترش یافته است.

شهر روتردام در حال ساختن مسیرهای دوچرخه ای است که از بلوک های پلاستیکی بازیافت شده مانند LEGO ساخته شده و به هم می چسبند.

 

شهر روتردام هلندی حتی پیشنهاد ساخت مسیر جدید دوچرخه را به طور کامل از بلوک های پلاستیکی بازیافت شده ، مانند LEGO ، که به هم می چسبند، ساخته می شود را داد. پلاستیک و لاستیک تنها مواد بازیافت شده در آسفالت نیستند: محققان در دانشگاه RMIT در ملبورن ، استرالیا ، نشان داده اند که اضافه کردن ته سیگار نیز باعث افزایش کیفیت جاده می شود. در سیدنی ، تونر پرینتر بازیافتی که حاوی فلزات سنگین است، در مخلوط آسفالت سازگار با محیط زیست با اطمینان خاطر قرار می گیرد.

2- ربات های مجری خودکار

ایده های فناوری نوین روباتیک روی کنترل خودکار تجهیزات و ماشین الات مانند گریدرها ، لودرها ، بیل بکهو و غیره - در سال 2017 گسترش یافته است. یکی از این ابزار روبات بنا آجر کار است که در کنار بنا های انسانی برای افزایش بهره وری و کاهش فشار جسمی کارگران کار می کند. لودر های کوچک خودکار مستقل که در ایران به بابکت معروف هستند یکی دیگر از این ماشین آلات خودکار هستند. که با کمک گرفتن از GPS مسیر خود را پیدا می کنند.

 

 

 

3- واقعیت مجازی VR  در پیش سازی

در دهه های اخیر، محیط های مجازی محدود به بازی های ویدئویی و شبیه سازی های آموزشی می شدند. اما طراحی همه جانبه و VR در ساخت و ساز شروع به ایجاد موج هایی در صنعت کرد. به طوری که در سال 2017 ، Layton Construction شروع به ایجاد 20 مدل مجازی برای انجام تست های کاربری از سالن های عملیاتی و سایر تجهیزات مهم پزشکی برای یک مرکز پزشکی 485 هزار فوت مربعی ، 280 تختخوابی در فلورانس ، آلاباما کرد.

با جابجایی مدلهای گرافیکی آماده ، صاحبان بیمارستان ضمن افزایش کارآیی در اتاقهای ساخته شده ، از هزینه حدود 250،000 دلار جلوگیری کردند. لیتون از همان زمان در مقیاسهای بزرگتر از همان فناوری استفاده کرده و واقع گرایی خود را با نشانه های صدا ، بازخورد لمسی و واقعیت افزوده بهبود بخشیده است.

 

4- جاده های خورشیدی و بزرگراه های هوشمند

در سال 2014 ، Solar Roadwayیک محصول و یک شرکت - ویدئویی را منتشر کرد که از سیستم تولید برق پانل های خورشیدی مدولار تعبیه شده در یک سطح جاده عبور می داد. این شرکت با تردید ویدئوی خود ، Solar FREAKIN Roadways ، 22 میلیون بازدید در YouTube کسب کرد و بیش از 2 میلیون دلار برای تأمین اعتبار پروژه آزمایشی خود در Sandpoint ، آیداهو جمع کرد.

اما واکنش ها شدید شدید بود. منتقدان با استناد به نگرانی های مربوط به مهندسی و نتایج آزمون آن ، این این ایده را به  عنوان ایده ی غیر منطقی تعبیر کردند. اما در سال 2017 ، وزارت حمل و نقل میسوری یک پروژه آزمایشی راه خورشیدی را به تصویب رساند ، و اداره بزرگراه فدرال 750 هزار دلار برای توسعه و آزمایش آن اختصاص داده است. شرکت هلندی SolaRoad که مسیر دوچرخه خورشیدی را در آمستردام آزمایش کرده است ، نیز امیدوار است. با پیشرفت فناوری ها ، هزینه ها کاهش یابد و جاده های خورشیدی بتوانند ظرف 15 سال هزینه خود را بازگردانند. شرکت فرانسوی Colas برای ساخت Wattway ، یک جاده خورشیدی 600 مایلی در نورماندی ، با موسسه ملی انرژی خورشیدی همکاری می کند و انتظار می رود ظرف 5 سال آینده انرژی کافی برای روشنایی یک شهر 5000 نفری را تولید کند. راه های دیگر برای هوشمند کردن جاده های دنیا نیز سرعت گرفته است. جاده های کاهش دهنده انرژی و درخشش در تاریکی در حال آزمایش هستند. و خطوط القایی با میدان مغناطیسی تعبیه شده در جاده ها در حال شارژ اتومبیل های برقی هستند. جاده های آینده - گرچه همیشه صاف نیستند اما بسیار روشن به نظر می رسند.

 

 

 منبع: 

https://www.autodesk.com/redshift/construction-technology-2017

برای اطلاع از آخرین تکنولوژی های روز دنیا به صفحه تلگرام و اینیستاگرام ما بپیوندید.

تلگرام:

https://telegram.me/ccivils


اینستاگرام

https://www.instagram.com/ccivilblogir