بهترین تعریف مدلسازی اطلاعات ساختمان(BIM) چیست؟

مفهوم BIM ورای CAD بوده و در واقع یک سیستم مدل سازی بر مبنای پایگاه داده میباشد. در BIM  فرایند طراحی با ساخت یک مدل، متشکل از اجزاء هوشمند که معرف در و پنجره، سقف، تیرها، پلکان، سیستم تهویه مطبوع، سیم کشی و... میباشند، شروع میشود.

قبل از دهه 1970 میلادی نقشه های ساختمانی با مداد، جوهر و کاغذ ترسیم میشدند. اصلاح اشتباهات نقشه ها بسیار مشکل بوده و مخصوصا اگر اشتباهات، روی نقشه های وابسته دیگری اثر میگذاشت، نتیجه کار وحشتناک بود. در دهه فوق، روشهای ترسیم  کامپیوتری  2 بعدی (CAD) ابداع شدند که تنها روی پایانه های گرافیکی کامپیوترهای مرکزی قابل اجرا بودند. از دهه 1970 به بعد با ابداع کامپیوترهای خانگی، استفاده از برنامه های CAD  در دفاتر مهندسی رواج بیشتری یافت. با این ابزار الکترونیک، ترسیم، اصلاح و انتقال نقشه ها بسیار راحت شد، سرعت کار بالا رفته و ترسیم اشکال پیچیده و سه بعدی وارد مرحله جدیدی شد. توانایی های CAD  نسبت به روشهای دستی عالی بود، ولی با وجود توانایی سه بعدی سازی، هنوز قابلیت های BIM را نداشت! روش CAD  صرفاً یک نمایش سه بعدی از طراحیهای دو بعدی بوده و برخالف BIM هوشمند نیست. برای مثال، مدل سه بعدی CAD قادر به شناسایی اشتباهات موجود در آن نبوده و مخصوصاً نمیتواند اشتباهات وابسته به وضعیت موجود را در جاهای دیگر به صورت خودکار اصلاح کند. (عدم قابلیت تشخیص ارتباط بین نقشه های پلان، نما، برش و...)، مفهوم BIM ورای CAD بوده و در واقع یک سیستم مدل سازی بر مبنای پایگاه داده میباشد. در BIM  فرایند طراحی با ساخت یک مدل، متشکل از اجزاء هوشمند که معرف در و پنجره، سقف، تیرها، پلکان، سیستم تهویه مطبوع، سیم کشی و... میباشند، شروع میشود. این اجزاء هم خودشان و هم ارتباط شان با بقیه اجزاء را میشناسند. بنابراین برای کسب اطلاعات در مورد یک جزء مشخص مثل پنجره از قبیل اندازه، جنس شیشه، چهارچوب و... لازم نیست چندین نقشه پالن، برش، نما و... را زیر و رو کنیم. کافی است مستقیماً به خود جزء مراجعه کرد.  این جزء تمام اطلاعات مربوط به ویژگیهایش را در خودش ذخیره کرده و با اعمال هر تغییری در خواص آن، خودش را با طرح جدید تطابق میدهد. مدلسازی اطالعات ساختمان، یک نمایش دیجیتال از خصوصیات فیزیکی و عملکردی یک ساختمان و یا یک پروژه می باشد که یک منبع دانش برای اشتراک گذاشته اطلاعات در مورد یک ساختمان است و با تشکیل یک مبنای قابل اعتماد جهت تصمیم گیری در طول چرخه حیات خود، از "نخستین ایده تا تخریب" استفاده می گردد . تکنولوژی BIM یک مفهوم جامع است که به روش های مختلف در ادبیات تعریف شده است. در ابتدا، مخفف BIM می تواند برای اشاره به یک محصول مورد استفاده قرار گیرد )ساخت مدل اطلاعات، به معنی مجموعه داده های ساخته شده برای توصیف یک ساختمان، (  یک فعالیت) مدل سازی اطلاعات ساختمان، به معنی عمل خلق یک مدل اطلاعاتی ساختمان (یا یک سیستم )مدیریت ساختمان اطلاعات، به این معنی که ساختار کسب و کار از تعامل کار و ارتباطات است که باعث افزایش کیفیت و بهره وری می شود. این فناوری نشان دهنده روند توسعه و استفاده از مدلهای کامپیوتری برای شبیه سازی، برنامه ریزی، طراحی، ساخت و بهره برداری از پروژه های عمرانی است. فناوری BIM علاوه بر ایجاد ارتباط هوشمند بین اجزاء مختلف طراحی، امکان بررسی سناریوهای مختلف طراحی را برای تمام گروهها، به صورت مجازی میدهد.

توصیف بیم در یک نگاه

به عنوان مثال یکی از سناریوها، میتواند چرخش مدل ساختمان و بررسی تغییرات میزان مصرف انرژی آن، بر حسب زوایای مختلف تابش خورشید باشد. همینطور گروههای دیگر طراحی مشتمل بر سازه و تاسیسات نیز قادرند با اعمال تغییراتی در مدلشان، اثرات این سناریوها را بر معماری پروژه ببینند. و بالاخره، پیمانکاران قادرند در حین طراحی و توسعه مدل ساختمان، مواردی از قبیل توالی اجرا، کارایی، ساخت و نصب را به صورت مجازی تجربه کنند. اشتباه رایجی که برای اکثریت افراد مواجه شونده با تکنولوژی مدلسازی اطلاعات ساختمان حادث می گردد این است که تفکر و برداشت آنها از BIM بیشتر به برخورد با یک نرم افزار شباهت دارد تا تکنولوژی و دقیقا اشتباه در همینجا می باشد، چون این تکنولوژی با بهره گیری از سیستم های نرم افزار پیشرفته، رویکردی دیجیتالی داشته و پیش نمایشی از ساخت سازه را جهت روشن شدن امور برای مهندسین مشغول به این حرفه در بر دارد.

این تکنولوژی یک مدل پارامتریک از ساختمان را تهیه کرده و به ذی نفعان آن (مالک، مهندسین، بهره برداران) اجازه می دهد تا پیش از اینکه عملیات ساخت آغاز گردد با شمایی کلی از پروژه آشنا شوند و حتی نارسایی های احتمالی را رفع نمایند. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.