کنترل پروژه های عمرانی بدون درک مفاهیم پروژه امکان پذیر نیست بنابراین ابتدا به تعریف این مفاهیم می پردازیم. پروژه طبق تعریف PM عبارتند از مجموعه فعالیت های موقتی برای تحقق یک تعهد و ایجاد یک محصول یا ارائه یک خدمات مشخص است. ویژگی های پروژه عبارتند از  1-  منحصر به فرد و غیر تکراری است. 2- دارای یک نتیجه عینی در قالب محصول یا ارائه خدمات است. 3- موقتی است بدین معنی که نقطه شروع و پایان دارد. 4- باید بتوان آن را به اجزا گسسته تقسیم کرد. 5- هرجز دارای زمان و منابع خاص خود است.

مدیریت چنین پروژه هایی برای حصول بهترین نتیجه یک امر بدیهی است و مهمترین رسالت کنترل پروژه ایجاد تعهد و مسئولیت در قبال برنامه زمانبندی است که مانع از به تاخیر افتادن پروژه و هزینه های مرتبط می گردد. موفقیت در مدیریت یک پروژه مستلزم اتمام به موقع (زمان)، به اندازه بوجه مشخص شده خرج گردد(هزینه) و مطمئن شوید که مشتریان شما از کار انجام شده راضی هستند(حوزه). این سه قسمت را به عنوان سه ضلع مثلث پروژه (شکل1) تعریف می گردد.

مثلث پروژه

شکل 1- مثلث پروژه

 با افزایش زمان (تاخیر در پروژه) هزینه پروژه افزایش می یابد و هزینه های تاخیر پروژه عبارتند از :

1- هزینه دیر رسیدن به بهره برداری یا سود از دست رفته

2- هزینه ناشی از افزایش قیمت منابع مصرفی

3- افزایش هزینه کاری

4- هزینه تمدید مجوز ها و پیمان نامه ها

انواع روش های کنترل پروژه

1- روش CPM

2- روش نمودار گانت

روش دوم همان روش استفاده شده در نرم افزار های کنترل پروژه همانند MSP می باشد. برای آشنایی بیشتر با این روش ها می توانید فایل آموزشی MSP را به صورت فایل PDF از زیر دانلود کنید. در صورت تمایل به آموزش به صورت فیلم پیغام خود را به صورت ایمیل در قسمت نظر سنجی ارسال نمایید تا فایل آن برای شما ارسال گردد. اولین قسمت فیلم آموزشی نرم افزار MSP را می توانید در از لینک زیر دانلود نمایید.

آموزش نرم افزار کنترل پروژهMP4
عنوان: آموزش نرم افزار مدیریت پروژه قسمت اول
حجم: 9.45 مگابایت

آموزش نرم افزار کنترل پروژه MP4
عنوان: آموزش نرم افزار مدیریت پروژه قسمت دوم
حجم: 18 مگابایت

 آموزش نرم افزار کنترل پروژهMP4

عنوان: آموزش نرم افزار مدیریت پروژه قسمت سوم
حجم: 12 مگابایت

دانلود آموزش کنترل پروژه PDF

عنوان: آموزش کنترل پروژه
حجم: 20.4 مگابایت